Avestas teknikelever lärde sig om framtidens yrken: "Vill väcka nyfikenhet och förståelse"

Dalarna står inför en stor utmaning när det gäller demografin, något som gör att företagen får allt svårare med kompetensförsörjningen. 65 procent av de som börjar skolan idag kommer att jobba inom yrken som ännu inte finns. Samtidigt kommer 50 procent av yrkena vi känner till i dag att ha automatiserats om 20 år.

– Det är många unga i Dalarna som i dagsläget inte fixar gymnasiet och heller inte har koll på arbetsmarknaden, säger Ingrid Saksvik projektledare för Arbetsmarknadskunskap.

Hon pekar på att det behövs en bättre koppling mellan skola och näringslivet. Ett led i detta var arrangemanget Camp Vikmanshyttan. Elever från årskurs 2 på teknikprogrammet på Karlfeldtgymnasiet fick åka till Vikmanshyttan för att besöka Ctek. Något som deras lärare Emil Kraft hade initierat.

– Jag vill hos mina elever väcka nyfikenhet och förståelse för att kunskap kan vara teoretisk men ska användas praktiskt ibland, säger Emil Kraft.

– Vi är ett globalt företag som erbjuder våra anställda fantastiska möjligheter i arbetslivet. Men vi utmanas när det kommer till kompetensförsörjningen och att öka medvetenheten om att de möjligheter vi erbjuder faktiskt finns här i Vikmanshyttan. Sedan är det också viktigt för oss att ta tillfället i akt att ta emot eleverna från Karlfeldtgymnasiet – det kan vara någon av dem som skapar vår framtida storsäljare, säger Åsa Johansson, Scandinavian training manager på CTEK.

Eleverna fick ta del av Ctek:s verksamhet och bland annat göra ett besök i deras protypverkstad. Enligt Ingrid Saksvik så bidrar ett sådant studiebesök till en ökad förståelse hos eleverna varför de behöver lära sig olika ämnen och vilken nytta de har av det i framtiden.

Eleverna fick även med sig en hemläxa från Ctek, där de på sina tekniklektioner ska titta på en av Cteks framtida produkter och utvärdera den.