Undervisning på distans och digitala lektioner har inte hindrat Arbetsmarknadskunskap att träffa ungdomar. Under läsåret har Arbetsmarknadskunskap träffat 41 135 elever vid 1895 tillfällen om än majoriteten digitalt.
-Det är väldigt många elever. Det vi lärt oss i studion, digitalt, ska bli jätteroligt att prova ute i klassrummen. Framför allt sättet som vi har jobbat med digital interaktivitet. Vi har öppnat många dörrar som vi inte visste fanns och lärt oss massor längs vägen. Däremot saknar vi det fysiska mötet med ungdomarna och dessutom vill vi få med oss bolagsrepresentanter ut i klassrummen igen. Deras syn på framtiden kommer eleverna tycka är intressant och spännande, säger Elin Parment, Arbetsmarknadskunskap.
Arbetsmarknadskunskap fortsätter följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer under hösten 2021. Beroende på vad som händer i samhället är förhoppningen att komma ut i klassrummen igen, och fortsätta lektionerna precis som innan. Däremot kommer många av erfarenheterna från det digitala formatet att leva kvar, även i höst.
- Jag är sjukt taggad, och jag tror jag talar för oss alla på Arbetsmarknadskunskap när jag säger att vi längtar ut i klassrummen igen. Det har varit en märklig tid, men jag är så stolt över att vi klarat oss genom det här. Framför allt vill jag lyfta alla våra lokala Arbetsmarknadskunskapsregioner ute i Sverige. Tillsammans har vi gjort ett sjukt bra år och träffat jättemånga elever. Nu fortsätter vi lika bra nästa läsår, säger Elin.